Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2008

-- Πού βρίσκεσαι, ιππότη πιο δυνατέ, ιππότη της φλεγόμενης αυγής; -- Στο αίμα, στο μπαρούτι, στην πληγή, στο θάνατο, κυρά, στο θάνατο.




CANCIÓN ANTIGUA AL CHE GUEVARA
ΠΑΛΙΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΟΝ CHE GUEVARA


Sans peur et sans reproche…


-- Πού βρίσκεσαι, ιππότη Bayardo,*
ιππότη χωρίς φόβο και χωρίς ψεγάδι;
-- Στον άνεμο, κυρά, στη ριπή
που κυκλώνει τη φλόγα που καίγομαι.
-- Πού βρίσκεσαι, ιππότη ορμητικέ,
ιππότη χωρίς ψεγάδι και χωρίς φόβο;
-- Στο λουλούδι που η ζωή μου απένειμε:
στο αγκάθι, κυρά, στο αγκάθι.
-- Πού βρίσκεσαι, σίγουρε ιππότη,
ιππότη ενός αναπόφευκτου πεπρωμένου;
-- Με το σπαθί ξεδιαλύνοντας το δρόμο
στο μέλλον, κυρά, στο μέλλον.
-- Πού βρίσκεσαι, ιππότη πιο αγνέ,
ιππότη καλύτερε ιππότη;
-- Ανάβοντας φωτιά στην πολεμική δάδα
στο σκοτάδι, κυρά, στο σκοτάδι.

-- Πού βρίσκεσαι, ιππότη πιο δυνατέ,
ιππότη της φλεγόμενης αυγής;
-- Στο αίμα, στο μπαρούτι, στην πληγή,
στο θάνατο, κυρά, στο θάνατο.
-- Πού βρίσκεσαι, ιππότη αδρανής πια,
ιππότη ακίνητος πια, και περιπλανώμενος;
-- Σ' αυτόν που θα κάνει δικό του το γάντι μου
και την τύχη μου, κυρά, την τύχη μου.

-- Πού βρίσκεσαι, ιππότη της δόξας,
ιππότη πρώτε ανάμεσα σε όλους;
-- Έγινα μύθος στο θάνατο ότι πεθαίνω'
έγινα ιστορία, κυρά, έγινα ιστορία;

8 Νοέμβρη 1967

MIRTA AGUIRRE (1912-1980)
Μετ. Μαριάννα Τζανάκη

* Bayardo

Ο Bayardo γεννήθηκε στη Γαλλία. Διέτρεξε την Ευρώπη σαν παράδειγμα του πιο αγνού Ήρωα. Αξιώθηκε το σεβασμό και το θαυμασμό των βασιλιάδων, των αυτοκρατόρων, των εργατών, των φτωχών. Βρισκόταν σε λήθαργο εδώ και τρεις αιώνες και ξαναεμφανίστηκε στο πρόσωπο ένός Κουβανού ήρωα. Ένα όνομα μυθικό. Η Μίρτα Αγίρε, Κουβανή ποιήτρια, το ταύτισε με το πρόσωπο του Τσε και έφτιαξε το υπέροχο δικό της ποίημα. Το διάλογο μιας Κουβανής κυράς με τον Μεγάλο Ιππότη!
To "Canción antigua al Che Guevara" μάλλον είναι το καλύτερο ποίημα που γράφτηκε για τον μεγάλο Επαναστάτη. Λένε ότι είναι βασισμένο στο ποίημα του Enrique José Varona "Dos voces en la sombra" (Δυο φωνές στη σκιά). Όπου η Ψυχή της Κούβας κάνει διάλογο με τον ποιητή.
.............................................
—¿Dónde vas con tan rápido paso,
sonando la espada y el férreo broquel?
A mover a los pueblos que duermen sin patria,
sin nombre, sin gloria, sin ley.

.............................................
—¿Dónde vas con la frente siniestra,
el labio mordido, jadeante el corcel?
—A escupir a los pueblos abyectos
que besan sumisos de un déspota el pie.




Ernesto Che Guevara

Αβάνα

Έτος της Γεωργίας

Φιντέλ:


Θυμάμαι αυτήν την ώρα πολλά πράγματα, το πώς σε γνώρισα στο σπίτι της Μαρία Αντόνια, το πώς μου πρότεινες να έλθω, όλη την ένταση των προετοιμασιών.
Μια μέρα πέρασαν ρωτώντας ποιόν έπρεπε να ειδοποιήσουν σε περίπτωση θανάτου και η πραγματική πιθανότητα ενός τέτοιου γεγονότος μας ξάφνιασε όλους.
Μετά καταλάβαμε πως ήταν αλήθεια, πως σε μιαν επανάσταση θριαμβεύεις ή πεθαίνεις (αν είναι αληθινή). Πολλοί σύντροφοι έμειναν κατά μήκος της διαδρομής ως τη νίκη.
Σήμερα όλα έχουν έναν τόνο λιγότερο δραματικό γιατί είμαστε πιο ώριμοι, αλλά το γεγονός επαναλαμβάνεται.
Νιώθω πως έχω εκπληρώσει το μέρος των υποχρεώσεών μου που με έδενε με το χώρο της κουβανικής επανάστασης και αποχαιρετάω εσένα, τους συντρόφους, και το λαό σου, που είναι πια και δικός μου.
Υποβάλλω επίσημη παραίτηση από τα καθήκοντά μου στη διοίκηση του κόμματος, από τη θέση του υπουργού, από το βαθμό του ταγματάρχη, από την κουβανική μου υπηκοότητα. Τίποτα νομικό δεν με δένει με τη Κούβα, μόνο δεσμοί άλλης τάξης που δεν μπορούν να σπάσουν όπως οι διορισμοί.
Κάνοντας μιαν επανεκτίμηση της περασμένης μου ζωής πιστεύω πως έχω εργαστεί με αρκετή τιμιότητα και αφοσίωση για την επικράτηση του επαναστατικού θριάμβου.
Η μοναδική μου έλλειψη κάποιας σοβαρότητας είναι που δεν σε είχα εμπιστευτεί περισσότερο από τις πρώτες στιγμές της Σιέρρα Μαέστρα και που δεν είχα κατανοήσει με την απαιτούμενη γρηγοράδα τις αρετές σου ως καθοδηγητή και επαναστάτη.
Έζησα υπέροχες μέρες και ένιωσα δίπλα σου την περηφάνια να ανήκω στο λαό μας τις λαμπρές και θλιβερές μέρες της κρίσης της Καραϊβικής.
Λίγες φορές έλαμψε πιο ψηλά ένας κυβερνήτης από εκείνες τις μέρες και περηφανεύομαι επίσης ότι σε είχα ακολουθήσει χωρίς δισταγμούς, συμφωνώντας με τον τρόπο σου να σκέφτεσαι να βλέπεις και να υπολογίζεις τους κινδύνους (και τις αρχές).
Άλλοι τόποι στον κόσμο ζητούν την προσφορά των ταπεινών μου δυνάμεων. Εγώ μπορώ να κάνω αυτό που σου απαγορεύουν οι υποχρεώσεις σου απέναντι στην Κούβα και ήρθε η ώρα να χωριστούμε.
Να ξέρεις πως το κάνω με ένα μείγμα από χαρά και πόνο· εδώ αφήνω την πιο καθαρή μου ελπίδα για δημιουργία και το πιο αγαπητό ανάμεσα στα όντα που αγαπώ... και αφήνω ένα λαό που με αποδέχτηκε σαν παιδί του· αυτό σπαράζει ένα κομμάτι της ψυχής μου.
Στα νέα πεδία της μάχης θα έχω την πίστη που μου ενστάλαξε το επαναστατικό πνεύμα του λαού μου· την αίσθηση ότι εκπληρώνω το πιο ιερό καθήκον:

να πολεμάω εναντίον του ιμπεριαλισμού όπου κι αν βρίσκεται· αυτό με ενδυναμώνει και με θεραπεύει εντελώς από κάθε σπαραγμό.

Λεω ακόμα μια φορά πως απαλλάσσω την Κούβα από κάθε υποχρέωση, εκτός από αυτή που πηγάζει από το παράδειγμα σου. Πως αν η τελευταία μου ώρα έρθει κάτω από άλλους ουρανούς, η τελευταία μου σκέψη θα είναι για αυτό το λαό και ειδικά για σένα.
Πως σε ευχαριστώ για τις υποδείξεις και το παράδειγμά σου στο οποίο θα προσπαθήσω να είμαι πιστός ως τις τελευταίες συνέπειες των πράξεών μου.
Πως υπήρξα πάντα σύμφωνος με την εξωτερική πολιτική της επανάστασής μας και συνεχίζω σύμφωνος.
Πως οπουδήποτε και να σταθώ θα νιώθω την υποχρέωση να είμαι κουβανός επαναστάτης και σαν τέτοιος θα δράσω.
Πως δεν αφήνω στα παιδιά και τη γυναίκα μου τίποτα υλικό και δεν με πικραίνει· με χαροποιεί που είναι έτσι.
Πως δεν ζητάω τίποτα για αυτούς αφού το Κράτος θα τους δώσει τα αναγκαία για να ζήσουν και να μορφωθούν.
Είχα πολλά πράγματα να πω σε σένα και το λαό μας αλλά νιώθω πως είναι ανώφελα· τα λόγια δεν μπορούν να εκφράσουν αυτό που εγώ θα ήθελα, και δεν αξίζει τον κόπο να μουτζουρώνεις φύλλα χαρτιού.
Ως τη νίκη πάντα.
Πατρίδα ή Θάνατος!
Σε αγκαλιάζω με όλη την επαναστατική θέρμη

Τσε

Αφιερωμένο σ' αυτούς που ακόμα αγωνίζονται!

27 σχόλια:

μαριάννα είπε...

.
.
.
.
CANCIÓN ANTIGUA AL CHE GUEVARA


Sans peur et sans reproche…


--¿Dónde estás, caballero Bayardo,
caballero sin miedo y sin tacha?
--En el viento, señora, en la racha
que aciclona la llama en que ardo.
--¿Dónde estás, caballero gallardo,
caballero sin tacha y sin miedo?
--En la flor que a mi vida concedo:
en el cardo, señora, en el cardo.
--¿Dónde estás, caballero seguro,
caballero del cierto destino?
--Con la espada aclarando camino
al futuro, señora, al futuro.
--¿Dónde estás, caballero el más puro,
caballero el mejor caballero?
--Encendiendo el hachón guerrillero
en lo oscuro, señora, en lo oscuro.

--¿Dónde estás, caballero el más fuerte,
caballero del alba encendida?
--En la sangre, en el polvo, en la herida,
en la muerte, señora, en la muerte.
--¿Dónde estás, caballero ya inerte,
caballero ya inmóvil, y andante?
--En aquel que haga suyo mi guante
y mi suerte, señora, mi suerte.

--¿Dónde estás, caballero de gloria,
caballero entre tantos primero?
--Hecho saga en la muerte que muero;
hecho historia, señora, hecho historia?


Noviembre 8, 1967

Ανώνυμος είπε...

Βλέπω οτι πολλοί μπλογκερς τον έχουν τιμήσει αυτές τις μέρες.

Τα φιλιά μου και την αγάπη μου.

drunk tank είπε...

τρελοφαντασμένη: χθες συμπληρώθηκαν 40 χρόνια από τη δολοφονία του!

Μαριάννα μου, βλέποντας το δικό σου ποστ για τον Τσε με κάνεις να σκέφτομαι να "κατεβάσω" το δικό μου!

μαριάννα είπε...

@ Trelofantasmeni

Καλώς το κορίτσι!
Σωστά έγραψε ο Κωνσταντίνος για το λόγο των αφιερωμάτων. Και πολύ το χάρηκα παιδιά και πολύ καμάρωσα πολλούς μπλόγκερς! Έκαναν εξαιρετικά ποστ!

Φιλιά πολλά!!!

μαριάννα είπε...

@ Κωνσταντίνος Π

Κομπλιμέντα θέλει το αγόρι μου! ;)
Βρε συ αφού το ποστ σου είναι θαυμάσιο, με δουλεύεις;
Εγώ με τον Τσε και με όσους ονειρεύτηκα έναν άλλον κόσμο, έχω μια άλλη σχέση. Τη ζωή του την έχω μελετήσει τόσο πολύ, που μπορώ να γράψω βιβλίο για τον άντρα, χωρίς να συμβουλευτώ πηγή. Και τον κουβαλώ μαζί μου, μέσα μου, ασχέτως ημερομηνιών. Αφού με ξέρεις. Τρώω κολλήματα. :Ρ
Δεν είχα σκοπό να κάνω ποστ. Είχα καλυφθεί από τα δικά σας. Το έγραψα και στον Σπύρο και στον Μαρξ.
Αλλά διαπίστωσα ότι το ποίημα της Αγίρε, που είναι το καλύτερο που έχει γραφτεί για τον Τσε(δεν το λέω εγώ, το γράφουν τα ισπανόφωνα σάιτ), δεν υπήρχε καν στο ελληνικό δίκτυο. Έτσι το μετάφρασα και παράλληλα επανέφερα από παλιότερο ποστ και το γράμμα του Τσε στον Φιντέλ, που μου έχει χαρίσει ένας εκλεκτός φίλος, παλιά στους Εκφραστές. Βρήκα και σε mp3 τη φωνή του Φιντέλ να διαβάζει την αρχή...
Κι επίσης το Hasta Siempre με τη Nathalie Cordone, θεωρώ, ότι είναι η καλύτερη εκτέλεση και από φωνή και από ενορχήστρωση.

Γουφ είπε...

η καθε εποχή εχει και τους μύθους της, ειπε η Χαλιμά.

Vrakas Kostas είπε...

Καλησπερα Μαριαννα!
Για τον Che εχουν επωθει τα παντα!Ειναι λιγο πολυ γνωστα,γιατι ειναι γεγονοτα προσφατα!Και ειναι δυσκολη ..η παραχαραξη τους!
Εγω θα πω για τα σαραντα του μονο αυτο:Αρσενικοι,περασαν πολλοι απο τον κοσμο τουτο!Μα Αντρες(ανδρειοι) σαν τον Che λιγοι!
Να εισαι καλα!Φιλια!

Unknown είπε...

πεθαίνουν τα σύμβολα;

Μηθυμναίος είπε...

Έκανα κι εγώ το ταπεινό μου αφιέρωμα στον κομαντάντε Τσε, χτες στην εφημερίδα της Μυτιλήνης ΕΜΠΡΟΣ, μ' ένα του γράμμα στην οικογένειά του. Διαβάστε το εδώ:
http://www.emprosnet.gr/emprosnet/opinions/article.asp?cid=78&uid=2007100940037
Καταπληκτικό το ποίημα στον caballero el más puro,
caballero el mejor caballero...

Αλεξάνδρα είπε...

πανέμορφη η ανάρτησή σου και το ποίημα που εγω αγνοούσα.

Εύχομαι να μην είναι ο τελευταίος επαναστάτης.

Είναι μέχρι στιγμής όμως το συνώνυμο της επανάστασης το όνομά του

Εύγε!!!

Φιλιά

μαριάννα είπε...

@ γούφας

Αχ αυτή η Χαλιμά και τί δεν ξέρει!
Φοβερή παραμυθατζού όμως ε; :))))

μαριάννα είπε...

@ vrakas kostas

Ναι Κωστή μου. Συμφωνώ απόλυτα. Μερικοί άντρες στην ιστορία άφησαν χνάρια ανεξίτηλα. Φάνηκε από το πόσο τον τίμησαν όλοι οι μπλόγκερς και όλα τα ΜΜΕ σε όλον τον κόσμο. Μορφή από τις ελάχιστες.
Να είσαι καλά μάτια μου!
Την καλησπέρα μου και πολλά φιλιά!

μαριάννα είπε...

@ abttha

Καλώς το κορίτσι μας! Ελπίζω να είσαστε καλά τώρα... Πέρασα από το μπλογκ σου.
Τα σύμβολα φιλενάδα ακόμα κι αν προσπαθήσουν, μέσω της εμπορευματοποίησης ή της λήθης ή της εσκεμμένης χρέωσης λαθών και προθέσεων να τα αποδυναμώσουν, έχει αποδειχτεί ότι ακόμα και μέσα από τον τάφο, είναι ικανά να καθοδηγούν και να φωτίζουν.

μαριάννα είπε...

@ mithymnaios

Το διάβασα το άρθρο σου Μηθυμναίε μου. Εξαιρετικά ενδιαφέρον το γράμμα στους γονείς του. Πικρό και σκληρό γιατί τους λέει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να είναι η τελευταία του ώρα, όμως πολύ συγκινητικό. Σκέφτομαι κι αυτούς τους γονείς, που η μοίρα τους χάρισε ένα παιδί που δεν θα ήταν ποτέ δικό τους...αλλά του κόσμου όλου. Πολύ δύσκολο να είσαι γονιός παιδιού με προκαθορισμένη μοίρα. Νιώθω δέος μπροστά στο κουράγιο και στον ηρωισμό και των αγαπημένων των ηρώων.

μαριάννα είπε...

@ Αλεξάνδρα

Γεια σου φιλεναδίτσα μου! Ναι, αυτό το ποίημα της Αγίρε το βρίσκω εκπληκτικό. Μοναδικά συγκινητικό.
Όπως και τα γράμματά του όλα. Μπαίνω συχνά στο σάιτ που έχουν για τον Τσε και συχνά αφαιρούμαι για ώρα πολλή, παρακολουθώντας διάφορα ντοκουμέντα και προσπαθώντας να κατανοήσω το μέγεθος της ψυχής και του μεγαλείου αυτού του άντρα. Που δεν μετριέται με τα συνήθη μέτρα και σταθμά. Ο Τσε δεν ήταν απλά ένας πάναγνος ήρωας... ήταν κάτι άπιαστο. Δεν το χωράει ο νους... Γι αυτό και φωτίζει ακόμα και θα φωτίζει και στο μέλλον.

Φιλιά πολλά Αλεξάνδρα μου!

Ανώνυμος είπε...

Φοβερή Εγγραφή:)

μαριάννα είπε...

kARTson

Να 'σαι καλά! Ευτυχώς που έχουμε και τον καλό μας Κουρσάρο να ταρακουνάει λίγο τα λιμνάζοντα ύδατα και να θυμόμαστε ότι υπήρξαν και ιππότες... Και που ξέρεις... λέγε λέγε στο κοπέλι, το 'κανε η κυρά η κυρά να θέλει. ;)

Χαιρετώ.

nikitas είπε...

40 χρόνια εξακολουθεί να είναι σημείο αναφοράς…
Για μας που τον κρεμάσαμε στην καρδιά μας και τον κουβαλάμε ακόμα –ανάλαφρο, και γευόμαστε μαζί του το φιλί της ουτοπίας
βάρος στη συνείδηση – αν έχουνε – αυτών πού δήλωναν πως στη ζωή τους θα γίνονταν άλλοι…

BOSKO είπε...

Το post σου με βρήκε λίγο αφότου γύρισα από συνάντηση με τον Γιώργο Θεοφανόπουλο- Χατζιδάκι. Είπαμε να κυκλοφορήσει μέχρι τον Φεβρουάριο η μουσική του Χατζιδάκι από την ταινία FacCIA di Spia, ένα πολιτικό θρίλερ του Τζιουζέππε Φερράρα. Στα λέω όλα αυτά, διότι μέσα στις αυθεντικές μαγνητοταινίες ανακαλύφθηκε και μια άγνωστη μαγική σύνθεση του Χατζιδάκι, αφιερωμένη στον Τσε Γκεβάρα. Τίτλος "Η μπαλάντα του Τσε"! Προσεχώς στα δισκοπωλεία!

μαριάννα είπε...

nikitas

Μόνο που το κουβάλημα, το ανάλαφρο, του Τσε στην καρδιά μας με το φιλί της ουτοπίας, όπως πολύ όμορφα γράφεις Νικήτα μου, άρχισε να βαραίνει. Χρόνο με το χρόνο, νιώθω το βάρος μεγαλύτερο στη θλιβερή διαπίστωση του πόσο δεν άλλαξε ο κόσμος έκτοτε. Η μόνη αλλαγή είναι ότι δεν υπάρχουν πια ιππότες. Ούτε καν σαν μύθοι...

Να 'σαι καλά! Καλωσόρισες!

μαριάννα είπε...

BOSKO

Ωραία μουσικά νέα μας φέρνεις πάντα Αντώνη μου. Τί χαρά να τα μαθαίνουμε από πρώτο χέρι! Να 'σαι καλά!

Vrakas Kostas είπε...

Εισαι φοβερη!!!
Να δουμε,ποσοι ακομα θα..σε ανακαλυψουν,με αυτην σου την αναρτηση!
Σε φιλω πολυ!!!

μαριάννα είπε...

vrakas kostas

Καλώς το παλικάρι! Πού είσαι αγόρι μου; Επανήλθες; Πέρασες καλά; Είσαι καλά;
Ευχαριστώ για τις τρυφερές υπερβολές σου. Τις χαίρομαι. ;)

Πολλά πολλά φιλιά!

Κούκος είπε...

Υποκλίνομαι (έστω και καθυστερημένα) μπροστά στο μεγαλείο της ανάρτησης.

μαριάννα είπε...

κούκος

Πολλά φιλιά κούκε μου! Να 'σαι καλά!

Giousurum είπε...

Fili giteutria,
to post sou auto to exo diavasei arketes fores...Oxi kyrios gia to gramma tou Che alla gia to yperoxo pioima...Prepei na einai apo ta pio dynata pou exoun graftei gia ton Ernesto Guevara...
To diko mas afieroma ston Che tha anevei se liges meres...
Kai auto giati eginan polla post me tin epeteio tis dolofonias tou kai den pistevo oti tha prepei kai emeis na epikentrothoume stin dolofonia tou klp...
Exoume sto myalo mas kati diaforetiko...H foto sto telos tou post sou einai apo ta agapimena skitsa tou giousurum....Kapou ekei tha kinithoume emeis....
kalo vrady kai thanx gia to poiima..

μαριάννα είπε...

Giousurum

Καλησπέρα Giousurum. Χαίρομαι που μοιραζόμαστε κι εδώ την ίδια αγάπη για τον Τσε, αλλά και για τον πραγματικά συγκινητικό διάλογο της κυράς με τον ιππότη. Η κυρά που προφανώς είναι η ψυχή της Κούβας.
Περιμένω το ποστ σου με ενδιαφέρον ξέροντας ότι θα κάνεις σίγουρα μια αξιόλογη δουλειά.
Να 'σαι καλά! Καλό βράδυ!